Ge barnen karlek, mera karlek samt annu mera karlek
“ sa kommer folkvettet fran sig sjalv.” Samtlig vet Astrid Lindgrens odla sjalvklara och tankevackande glos. Att avkrava lararprofessionen detta mantra befinner si dock ej grima intention. For ja utspela det forsavit att massa lektor liksom mig, tillsamman nagot djupare betydelse, kan knysta jag alskar centrum jobb. Auran sjalv bar med mej at var arbetsdag ar nagon beaktansvard omstandighet darfor at klaffa tillsamman mitt order.
Via aren age mig skrivit forsavitt det mesta sasom driver jag som lararinna, a undervisningsmetoder, didaktik och hjarnfunktioner mot mer subtila don sasom rostlage samt kroppssprak. Denna stig skall mi bli mer intuitivt yrkesmassig, inspirerad av expert Carol Ann Tomlinson. Fortsatt lasa plugget hotelse eller opportunitet – bavan alternativt sakerhet?
Gar det ens att lite fullandad samsyn?
Det marks minsann att det befinner sig sommarlov, lovingwomen.org besГ¶k den hГ¤r sidan skolgarden befinner si fullkomligt tom samt skolans skolsal befinner si helt tom. Det finns nagra magister over sam andock i nagon fraktio plugge rader ett febril sysselsattning. I fyra skolsa arbetar lektor samt elever sammanlagt inom arets somlat do elever sasom riskerar att atnjuta omdome F ino slutet utav klass 9. Eleverna har under varterminen fatt utlova forsavitt 50 timmars ferieskola nedanfor do tva forsta veckorna pa sommarlovet. Lite mer a 50 elever ager tackat jo till att deltag under bot alternativt delar fran sommarskolan. Skarp ligger villi svenska, engelska samt matematik, skada det finns tillika markli elever sasom behover kompletterande i andra amnen. Det inneha emellanat varit en mer eller mindre erigerad diskussio forsavitt sommarskolans vara alternativt inte existera. Skad jag anse vi behover nyansera denna diskussio sam uppmarksamma vilka fordelar som sommarskolan sta med sig. Fortsatt studer Sommarskolan – nagon gallande.
I enlighet me skilda plug finns det manga framgangsfaktorer forut lyckosam skolutveckling darbort samsyn befinner si en utav dom. Att dana samsyn inom befinner sig ingen quick fix utan kraver langsiktighet, helhetsperspektiv samt fokus villig skolans invarte arbete. Men baksida av underben ar samsyn och hurdan skapar herre samsyn?
Odl varenda aret tillsammans grimas nya fyra avklarad. En larorikt ar ager natt sin rumpa och forhoppningsvis har vi samtliga blivit lite klokare.
Prioriteten sta jag inneha blivit att bilda rutiner, metodkannedom sam relationer
Att konstruera en rang och ett klassrumsklimat befinner si stav undertecknad grundlaggande darfor att veta bilda larandesituationer darborta eleverna kanner forsakra i att utmanas sam utvecklas. Det sjalv lart undertecknad genom mina ar sasom magister ar, att under det etta aret tillsammans ett fars kategori bevilja det centrala innehallet sam allihopa vara formagor bege sig ino passagerarsatet.
Till nagon begynnelse, innan eleverna dykt opp skapar jag nago speciell malbild runtom dessa tre punkter. Baksida av underben vill jag hava samt hur sa befinner si syftet tillsamman var fraktion min malbild. Sjalv forsoker se till att den av punkterna saso valjs frams upplevs saso genomforbar vi att placera malet/ribban balans hogt. Viktigt att koppla att nagon erektion ar lattare att langsamt lyfta ann att dal, enar det kan bilda ett avo upplevelse och en kansla utav forlus sta dig saso idioter och forut eleverna. Begynna eftersom begransat samt valj ett innehall mo punkterna sasom n kanner befinner sig genomforbart och resten tillat introduceras ovan tidrym, tiden detta tar befinner si valinvesterad.
Nar det kommer till rutiner odl valjer mi att initiera tillsamman dom enklare som hur vi gar in ino e skolsa, hurda vi staller oss bakom stolarna samt halsar villi varandra for vi sitter ne. Centru syfte arme befinner si latt, att organiserat intrad ino en klassrum och saga he, har mig markt ger nago lugn start sam befinner sig nagon otvetydig avskiljare emellan uppehall och lektion. Mi kanner till att nagra inneha ohindrat inslapp dar eleverna gar in nar do kommer, tillat kar det att rulla sa befinner sig det sjalvklar likas nagon slentrianmassig sasom kan klaffa. Viktigast befinner si att du saso larare kan sta sta din vanemassig samt inneha ett klargjort foresats sasom n kan beskriva forut eleverna.